Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Techniek > Mechanica > Tunen > Voorbeelden tunen > Suntour/WTB Roller cam rem
Project Suntour/WTB Roller Cam Rem

Dit is het eerste voorbeeld wat met verlichten/tunen kan. Waarom? Omdat er in totaal 93,4 gram is gewonnen op één fiets onderdeel. Dat is zelfs meer dan 35%! En dat alleen maar door stalen onderdelen te vervangen door aluminium en titanium met soms een ander meer functioneel ontwerp.

De originele rem uit 1985!

De versie na een afslankkuur. -93,4 gram!
De onderdelen

De Cam, 18.4gr eraf, 68%
De cam (in te techniek wordt dit de nok genoemd) is van titanium gemaakt wat ongeveer 40% in gewicht scheelt. Het bovenste nutteloze uitsteeksel is verwijderd. De 3 stalen onderdelen om de kabel mee vast te zetten zijn vervangen door een titanium boutje en een aluminium moer. Totaal scheelt dit wel 18,4 gram Met deze nok rijd ik al 2 jaar rond!


Blokhouders, 14.1gr eraf, 60%
De blokhouders zijn van aluminium gemaakt wat ongeveer 65% in gewicht scheelt. Ze zijn gepolijst wat een erg glad oppervlakte geeft en wat iets sterkte geeft omdat elke oneffenheid een begin van een breuk kan zijn. De bout is verjongd, dunner gemaakt, op dezelfde diameter als de schroefdraad waardoor een langere lengte deelneemt aan de verlenging. Hierdoor blijft de moer beter vastzitten en is de kans op breuk kleiner. Het gat waar het remblok doorheen gaat is een pasgat; het remblok zit al goed opgesloten. Om sterkte te winnen is het inbusgat op de kopsekant weggelaten; dit is niet nodig omdat het remblok ook als hefboom kan dienen om de moer vast te draaien.Deze bouten zijn net als de cam al 2 jaar in gebruik!


De bevestigingsbouten, 11.6gr eraf, 84%!!
De bouten om de rem mee op het frame te bevestigen zijn origineel twee stalen bouten met stelen revetten. De stelregel is dat de schroefdraaddiameter vermenigvuldigd moet worden met 1 á 1,5 om de lengte van de schroefdraad te krijgen zodat de schroefdraad niet kapot gaat. De inbus kop is kleiner gemaakt met een 4mm inbus erin.


Rolbouten, 5.7gr eraf, 75%
Deze bouten zorgen ervoor dat de rollen op hun plaats blijven zitten; ze worden op pure afschuiving belast. Door de zware inbuskop weg te werken door een kleinere inbus is er veel gewicht gewonnen. Ook ziet het er mooier uit dan zo'n uitstekende inbuskop. 

Let op de grote uitstekende bouten!

Veel gewichtswinst en een fraaier uiterlijk.

De blokken, 24.6gr eraf, 51%

De Aztec remblokken zijn vervangen door de lichtste ooit gemaakt remblokken van Delta. De houders zijn van magnesium. De blokken gaan erg lang mee zolang er niet bij erg modderig weer wordt gereden. Deze blokken worden niet meer gemaakt. Ik heb nog een aantal setjes liggen.

 


De veerhouders
De veerhouder was een erg mooie opdracht om te maken; er moet een sleutel oppassen (steeksleutel 19), de veer moet worden opgesloten en het heeft 2 passingen om spelingsvrij re remmen. Met een conventionele draai- en freesbank moest er een aantal keer worden omgespannen. Door het sterke maar ook harde aluminium durfde ik het niet aan om ze identiek te maken. Het is een linkse en een rechtse uitvoering geworden doordat dan de veer tegen een vlak ligt en niet tegen een klein randje zoals de originele. De originele kunnen voor zowel links als rechts worden gebruikt.

Verschil in grote van drukvlak op de veer