Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Boosten > Pijlenroutes > Perfectie > Kettinglijn
Versnellingskeuze


Verschillende kransjes voor het juiste verzet dat bij de rijder past
De versnellingskeuze is de afgelopen 10 jaar helemaal verdwenen. Momenteel koop je een vaste cassette en heb je de keuze uit een paar combinaties. Maar is dat wel de combinatie die voor u perfect is? Veel mountainbikers rijden in Nederland rond met een cassette van 11 tot 32 tanden. De 11 is te zwaar omdat deze pas nuttig is bij snelheden vanaf 40 km/h. De 28 en 32 zijn te licht omdat een helling van 30% niet in Nederland voorkomt. Deze cassettes hebben daardoor alleen maar slijtage sporen op de, meestal 2 of 3, meest bereden kransjes. Jammer voor de geldbeurs en voor de efficiëntie van het systeem. Het systeem kan veel efficiënter als de kransjes waar het meest op wordt gereden wordt uitgebreid met kransjes die qua tanden daar dicht bij liggen. Er kan dan vaker op een voor u efficiëntere versnelling worden gereden en doordat meer kransjes worden gebruikt is de slijtage van cassette en ketting en dus ook de voortandwielen minder.

Voordeel 1: meer geschikte versnellingen voor uw gebruik

Voordeel 2: minder slijtage doordat meer kransjes worden gebruikt

Voordeel 3: goedkoper doordat er minder slijtage is en bij vervanging niet alle kransje vervangen worden.

Kettinglijn

De kettinglijn is de lijn die de ketting maakt wanneer u boven op de ketting kijk. Als deze lijn precies recht van voor naar achteren loopt dan is de kettinglijn perfect. Dan is er geen overbodige wrijving en dus slijtage in de ketting en worden dus uw krachten het beste benut voor snelheid. Wanneer de kettinglijn nu niet recht is maar krom; er moet een bocht worden gemaakt om van de cassette naar het voortandwiel te komen, dan is er iets meer wrijving. De kettinglijn moet natuurlijk recht zijn op de versnelling waar u het meeste op rijdt! Dit kan altijd!


Links een rechte ketting (minder slijtage en weerstand=sneller)
Rechts een erg scheve ketting (slijtage en langzamer)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En wel op twee verschillende manieren: de eerste manier is een goedkope manier; wanneer de tandwielen en cassette door slijtage vervangen moeten worden is het goed om eens te kijken op welke kransjes u het meeste rijdt. Hiervan uitgaande moeten dan de tandbladen en cassette worden gekozen. Dan kan een perfecte kettinglijn worden verkregen. De tweede manier is iets duurder; door de achternaaf verder in of uit het midden te spaken kan de naaf worden verschoven waardoor de cassette meer of minder naar het frame toekomt. Ook kan het crankstel worden verschoven door een langere of smallere trapas. (Dit laatste is niet meer bij alle modellen mogelijk.) Dit kan zelfs andere voordelen hebben zoals bij de Q-waarde gelezen kan worden.