Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Wielen > Racefiets (28") > naaf
Racefiets-naven


DT 240S, supernaaf zeker qua prijs, gewicht, kwaliteit
DT Zwitserse precisie
Met DT 240s spaak ik al vanaf 2004 wielen. Dit zijn mijn favoriete naven: licht en erg duurzaam. Nog nooit heb ik er een echt probleem mee gehad: geen scheurende flenzen bijvoorbeeld wat weer erg ligt aan de spaakspanning die je gebruikt. Op de Bike Motion 2013 kreeg ik van 4 klanten te horen dat ze er tussen de 30.000 en 40.000 km meer rondreden zonder dat de lagers vervangen hoefde te worden (wel allen racefietsers en DT240s naven). Van de DT 180 naaf vraag ik mij af waarom mensen die naaf willen: loopt deze wel echt lichter? Is wel iets lichter, is zeker niet duurzamer maar kost echt veel meer. Met de DT 240s naven koop je altijd kwaliteit en de goedkopere DT 350 naaf is net iets zwaarder dan de 240s naaf maar verder nagenoeg gelijk maar de jarenlange ervaring ontbreekt nog.


DT 180 ceramisch kogels, loopt erg licht

DT 350, zwaardere broer van 240 naaf

DT 350 straight voor, lichter dan gewone 350set

Erg licht en mooi in 8 kleuren.

Carbon-Ti
Carbon-Ti is al ongeveer 10 jaar bezig en ze doen het goed. Erg mooi geanodiseerd en goede lagers. Leverbaar voor Shimano, Sram en Campagnolo. Voornaaf 20 gaat en achternaaf 24 gaats. Dus niet voor de zwaarste rijders. Met bijvoorbeeld een DT 585 velg durf ik wel tot 90 kg te gaan. Ik heb Carbon-Ti aangeraden om achter naar 28gts te gaan.

De naven zijn bij hetzelfde gewicht een stuk goedkoper dan Tune.

Tune
Omdat ik altijd met lichtgewicht fietsen ben bezig geweest had ik Tune al snel op het oog, ergens rond 1989. Toen nog enkel met aluminium boutjes en moeren. Snel daarna al met naven en meer. Hoogwaardig aluminium, titanium en carbon maken de naven zeer licht. Helaas heeft Tune een paar jaar geleden een tijdje te kampen gehad met scheurende bodies. Regelmatig kwam er een klant langs met een kapotte body die ik meteen verving. Sinds 2 jaar is dit probleem echt verleden tijd. En verkoop ik deze naven weer erg graag.


Tune Mig 45 + Mag 150 het lichtste en erg mooi

Tune Mig 45 + Mag 170 erg licht, iets goedkoper

Tune Mig 70 + Mag 170 licht en door "normale" spaken nog eens goedkoper
Chris King, Hope en ZTR

Chris King Classic: het mooiste en meest duurzame

Chris King R45: de verlichte set van hiernaast

Hope: zeer goede afdichting en sterk
  

ZTR: zeer lichte naaf
  
Shimano

Shimano 105-5600, 32/36 gaats, erg goede naaf

Shimano Ultegra 6600, 32/36, cup-conus, super naaf

Shimano Dura Ace 7800, erg mooi ontworpen naaf
Vermogensnaaf, baan, fixies, single-speed of couriersnaven

PowerTap G3 licht vermogensmeetsysteem

Erg mooie naven, 32 en 36 gts 100/120mm breed

Goedkope maar goede versie 32 en 36 gts 100/120mm breed