28" spaken
Spaken zijn er in veel verschillende soorten en maten.Even wat punten:
- Een verjongde spaak is duurzamer dan een "plain" spaak. (En daarom gebruik ik deze spaak niet!)
- Een velg bepaald de spaakspanning, niet de spaak
- Erg zware rijders, of wereldreizigers de Dt Alpine spaak
DT Swiss
Deze Zwitserse spaak is een goed voorbeeld hoe een spaak moet zijn. Glad en bij de verjonging een geleidelijke verloop van dik naar dun. Bij de spaakkop zit nog een trekrichel die zorgt voor een stevige zit in de flens van de naaf.
- DT Aerolite: licht, sterk en aerodynamisch
- DT Revolution: licht en sterk
- DT Competition: geeft stijvere wielen dan Aerolite en Revolution
- DT Alpine III: sterkste spaak en geeft stijfste wielen
Ritchey WCS
De Ritchey spaak wordt gemaakt bij het Zwitserse DT; oftewel een erg mooie spaak met een glad en geleidelijk verloop bij de verjonging. Deze spaken zijn 2.0 mm aan de einden en 1.6 mm in het midden. Deze spaak zit tussen de DT Revolution en de DT Competition in. Alleen verkrijgbaar in blank!
Aero spaken
De lichte aerodynamische spaken van DT (Aerolite) staan voor sterkte en aerodynamica. Ze zijn wat duurder dan DT Revolution spaak terwijl het gewicht gelijk is. Ze spaken door torsieslapte iets moeilijker maar met goed gereedschap is dat geen probleem. Met een speciale vasthoudsleutel en een speciale nippelspanner komt er geen torsie in en zijn de wielen die met deze spaken zijn gespaakt altijd kraakvrij.