Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Frieke > Mijn MTB's > Lichte MTB's > Seven > Voorwiel
Voorwiel

Ook bij het voorwiel is het niet alleen dat het gewicht geldt. De naaf kan bijvoorbeeld 10 gram lichter, de velg kan 40 gram lichter en de spaken kunnen 20 gram lichter. Dus er kan nog zo'n 70 gram vanaf. Maar het moet gewoon duurzaam zijn. De spaakkracht is op 65 kg gezet wat ruim genoeg is bij deze flensafstand, 40 kg zou ik ook kunnen.

Net zoals bij de andere onderdelen van de fiets wordt er geselecteerd op gewicht maar ook op duurzaamheid. De Notubes velgen zijn er ook in lichtere exemplaren maar ik heb gekozen voor een iets zwaarder model om geen problemen te krijgen van vroegtijdige slijtage. Tis een mooie brede velg van 24mm breed en een lage rand zodat daar gewicht is gewonnen. Ze zijn uitgerust met 28 gaten. Liever had ik 24 gaats gehad maar daar wilde ze niet aan beginnen. Beetje vreemd omdat een 28 gaats achterwiel veel zwaarder wordt belast en die wel leverbaar is. De grote "lelijke" sticker is verwijderd waardoor 0.8 gram werd gewonnen.

De spaken zijn van Ritchey en dan de dunste WCS uitvoering. Deze wegen nog net geen 4 gram per stuk en in die 10 jaar dat ik met deze spaken rijd heb ik er nog geen  gebroken. (De spaakgaten in de naaf zijn dan wel zo dat de spaak geen enkele speling kan hebben) De gebruikte nippels zijn de Ritchey WCS exemplaren die extra hard zijn geannodiseerd. De 1.8 nippels wegen per 28 stuks 9.4 gram. 2.0 nippels zijn iets lichter. 


Spaaklengte is precies goed

Radiaal gespaakt vanwege maximale flensafstand

De velgsticker met spaakkracht en datum (achtervelg)
De gebruikte naaf is een exemplaar van 3 jaar oud. Speciale voltallige keramische lagers en een extreme brede flensafstand waardoor het wiel gewoon sterker is dan een ander wiel.

Extreem licht

Extreem breed

Extreem maatgemaakt