Invloed van vet
De stalen kogels geven 0,01 Watt extra verlies, de afdichting geeft tussen de 0,2 en 0,7 Watt verlies en als laatste komt de smering aanbod.
Zonder vet loopt het lager erg licht; dit kost nauwelijks vermogen. Met vet wordt het een ander verhaal.
De kogels moeten zich een weg banen door het vet. En die weerstand is zelfs kwadratisch met de snelheid: loop maar eens door water. Dat kost weinig kracht maar hard rennen kan niet. Bovendien plakt het vet aan alle kogels wat weer losbreekkracht kost.
We hebben drie soorten vet onderzocht: High Speed Grease van SKF en allround vet van Pedros en Motorex. De weerstanden van deze vetten zijn onderzocht bij een vulgraad van 25 en 100 procent. Elke meting is net zolang herhaalt totdat het punt kwam waarbij het vermogensverlies niet meer afnam. Ook hebben we een nieuw lager toegevoegd die dezelfde afmetingen heeft alleen minder en grotere kogels. Ons idee was dat grotere kogels meer moeite hebben om door vet te rollen.
In de tabel is te zien dat SKF Highspeed vet het beste is qua rolweerstand. Pedro’s kost wat meer energie en Motorex geeft nog meer wrijving. Het lager met de grote stalen kogels heeft het meeste moeite om rond te draaien. Het lager met de open afdichting rolt het makkelijkst doordat het vet iets naar buiten wordt gedrukt.
Toename van vet bij | ||||
|
Lager |
61803 |
61803 |
61803 |
|
afdichting |
2x slepend |
2x slepend |
2 x niet slepend |
|
kogels |
13 x 7/64” |
16 x 3/32” |
16 x 3/32” |
|
|
Toename van vermogen in Watt door smering | ||
Vet |
vulgraad |
|
|
|
SKF Highspeed Grease |
25% |
0.1 |
0.1 |
0.1 |
100% |
0.4 |
0.4 |
0.3 | |
Pedros Velo Grease |
25% |
0.6 |
0.6 |
0.3 |
100% |
0.8 |
1.4 |
0.4 | |
Motorex Bike Grease 2000 |
25% |
2.3 |
1.9 |
1.2 |
100% |
4.6 |
3.0 |
1.6 |
Wat wij merkten was dat het meest plakkerige vet ook de grootste weerstand gaf.. Dit is goed te voelen door een "klodder" vet tussen je vingers te doen en van elkaar af trekken. De gebruikte 3 soorten vet zijn niet meer in deze vorm te krijgen.