Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Boosten > Pijlenroutes > Perfectie > Lagers
Lagers

Lagers zorgen ervoor dat iets soepel kan draaien. Dat dat zo blijft heeft met smering en afstelling te maken.

Naven met een conus en borgmoer zijn origineel te strak afgesteld. Dit kan veel beter. Een naaf met een snelspanner moet eigenlijk iets speling hebben als het niet in de fiets zit. De uiteindelijke afstelling gebeurd dan met de snelspanner. (ik heb wielen die 80.000 km hebben gelopen met Shimano XT naven van 1988!)


De XT kogel en schaal, een foto toen deze 50.000km oud was.

 

Naven met industrielagers zijn goed te reviseren als het goede gereedschap aanwezig is. Frieke BikeBoosting heeft dat en hier komt de draaibank zeer tot zijn recht.

Balhoofdstellen worden zeer zwaar belast en hebben zeker goed onderhoud nodig. Een kleine afwijking in het frame zorgt ervoor dat u nooit lang met een balhoofd zult doen. Het frame vlakken en ruimen kan een oplossing zijn. Of voor een balhoofdkiezen met een zelfstellend lager. Ook hier geldt dat het lager iets gereviseerd kan worden.

De ketting is een aaneenschakeling van glijlagers, wel 200 stuks!! Hier is slijtage en verkeerde smering een probleem voor uw rendement (snelheid). Goed smeren en de juiste ketting is een remedie.

Ook bij de pedalen kan er iets worden gedaan aan smering en onderhoud van de lagers.

Een belangrijk item is de soort smering; een langzaam draaiend onderdeel moet over het algemeen dik vet hebben, een snel draaiend onderdeel (die eigenlijk niet op de fiets voorkomt) heeft dun vet of zelfs olie nodig.

Alle lagers zijn te smeren. De cup-conus lagers zijn helemaak uit elkaar te halen en makkelijk te smeren. Maar ook een industrielager is schoon te maken en te voorzien van nieuw vet. Maar een goed industrielager is, mits goed afgedicht gesmeerd voor het leven.

Om de afdichting te verwijderen heb ik zo'n 10 jaar geleden een stukje gereedschap bedacht dat perfect werk. Ik noemde het: "'t Dingetje"