Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Techniek
Technische Info

Hieronder staan allerlei doorkliks om bij meestal technische artikelen te komen. Een artikelen heb ik voor tijdschriften geschreven (Fiets, MTB Plus, ATB Magazine, MTB Update en MTB Sport).

De laatste tijd is de marketing erg gespitst op bredere velgen, bredere banden en bredere naven.
Dit zou sterker, comfortabelere en zelfs sneller zijn. Ik zie dat voornamelijk als verkoopargumenten.
Om één voorbeeld te noemen: als in plaats van een 25 mm band voor een 28mm band wordt gekozen dan heb je bij een lagere druk een gelijke rolweerstand en moet je dus bij een zekere snelheid evenveel vermogen leveren als bij de 25mm band. Maar je comfort is wel omhoog gegaan. Mee eens. (Een bredere band rolt bij een gelijke druk lichter ten opzichte van de smallere band, de bandopbouw et cetera is natuurlijk wel gelijk).
Maar nu komt het: vermogen om de rolweerstand te overwinnen is lineair met de snelheid. Dus als het 20 Watt kost om 13 km/h te rijden dan kost het 40 Watt om 26 km/h te rijden. Bij luchtweerstand (Kracht in Newton) is dat iets anders. Daar de snelheid al in het kwadraat in de luchtweerstand zit krijg je in de formule voor het vermogen om de luchtweerstand te overwinnen de snelheid tot de derde macht. Vermogen = Kracht x Snelheid (P = F x v). Dus als de banddiameter van 25 naar 28 mm wordt verhoogd is dat 11 procent meer. En omdat de luchtweerstand veel belangrijker is dan de rolweerstand lijkt hij mij redelijk onmogelijk dat een bredere band uiteindelijk sneller is. De bandiameter is natuurlijk maar een klein onderdeel van het frontale oppervlakte van de fiets maar toch.

Het voorgaande is niet volledig en dat wordt nog aangepast. Wel komt er een artikel aan waarbij wielstijfheid en bandstijfheid worden vergeleken. Want wat heb je nu aan een stijf wiel als de band wel tien maal zoveel vervormd?


:

 




Nieuwste nieuwsbrief

Oude nieuws maar nog steeds geldig