Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Techniek > Onderzoek
Onderzoek naar goede wielbouwers

Regelmatig krijg ik wielen van mensen die na korte tijd met hun handen in het haar zitten: slappe wielen, hoogte slagen van 2mm, losgelopen spaken en meer.

Ik wil mensen de mogelijkheid geven om eens langs te komen en te laten controleren of de wielen in het midden staan en of de spaken op gelijke en goede spanning staan!

Dit kan natuurlijk met gebruikte wielen. Maar voor het onderzoek zoek ik eigenlijk wielen die net van de fietsenzaak afkomen. Veel in Duitsland gespaakte wielen zijn bijvoorbeeld echte bras. Rij er een maand mee en al het vertrouwen is weg.

Dit onderzoek is gratis, het richten en opnieuw  spannen niet! De levensduur gaat erg omhoog!

De Nederlanders kunnen er ook wat van!
Vanwege mijn oproep kreeg ik best wel veel wielen om te controleren op spaakspanning, slagen en centrisme! Er zaten best wel redelijke wielen tussen: goede spanning maar niet "bewerkt" waardoor binnen bepaalde tijd opnieuw moet worden opgespannen en dus de eerste schade al is aangericht.

Kort geleden kreeg ik van een wedstrijdrijder een wielenset van 800 Euro aangereikt om te kijken of het klopte; het fietste zo raar!! De set was gespaakt door een Nederlandse fietsenzaak! Hier onder staan 2 foto's van, hoe zal ik het noemen, de schandelige prestatie!


De foto spreekt voor zich

De fietsenmaker beschikt niet over het juiste gereedschap: getordeerde spaak!

Ongeveer een maand goed!

De Duitser komen en zullen ook weer gaan!
Wat ik uit Duitsland kreeg aangeboden was meestal niet goed! De wielen zijn daar extreem goedkoop, ze worden dus ook veel verkocht. Maar waarschijnlijk in een 15 minuten gebouwd door een jeugdige leerling.

Wat ik zoal tegen kwam:

  • Spaakspanning ongelijk: varierende van 500N tot 1300N in hetzelfde wiel
  • Spaakspanning te laag: maximale spanning in achterwiel van 600N
  • De wielen stonden allemaal in het midden
  • Ventielen op de verkeerde plaats, deze moet tussen 2 evenwijdige spaken zitten

Het achterwiel van de foto was de meest droevige:

  • De spaakspanning in het voorwiel varieerde van 300N tot 700N, de 300N is veel te weinig en na "kraken en meer" was er daar geen spaakspanning meer te meten. Dit wiel zou na een paar weken niet meer goed rijdbaar zijn.
  • Het achterwiel (ik werk altijd met minimaal 900N rechtsachter ) stond ook slap: links 300N en rechts 600N. na breken, kraken en trekken was er links geen spaakspanning meer te meten; ze stonden gewoon los. Het duurde mij bijna een uur om het geheel netjes te richten en op te spannen. Kosten 2x 25 euro (2 wielen)

 OFTEWEL: GOEDKOOP = .....

Maar mensen blijf gewoon de wielen afgeven voor een controle! Bij de beschreven Duitse wielen moest ik eerst spannen daarna kraken etc en daarna weer opspannen. Deze methode geeft wielen die niet nagespannen hoeven te worden. Dit kost tijd en dus geld maar dan heb je ook iets degelijks en duurzaams!