Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Wielen > Wielen voor zwaargewichten
Wielen voor de wat zwaardere rijder

In april 2015 kwam er een nieuwe klant (125kg) langs die vroeg of ik voor zijn gewicht goede racewielen kon maken. "Geen probleem" was mijn antwoord. Een aantal weken later kwam hij de wielen ophalen en vertelde hij dat hij overwogen had te stoppen met fietsen omdat de wielen altijd problemen gaven en hij werd er echt gefrustreerd van. Nu (juni 2015)  is het nog te kort om te zeggen dat het probleem bij hem over is maar ik denk het wel.

Mijn zwaarste rijder is richting de 180 kg (wel MTB 26"wielen) En ik heb vele rijder van boven de 130 kg die zonder problemen rondrijden op racefietswielen die zelden problemen geven.

Zelden? Ja, ook bij mij gaat het wel eens fout. Een rijder van 130 kg reed 2 jaar dagelijks op racefietswielen die ik had gespaakt zonder n probleem. Hij kocht voor een andere fiets nieuwe wielen en na 2 weken stond hij met een losgelopen spaak weer voor mijn deur. Waarschijnlijk een net te lage spaakspanning; ook ik leer nog bij.

Ook de wat zwaarder rijders kunnen bij mij voor mtb- en racewielen terecht. En ook zij krijgen 100 retour als zij zonder beschadiging vooraf een spaak breken binnen 2 jaar.

Hieronder een paar voorbeelden van degelijke zwaargewichten.

Dit zijn echte racewielen waar gewoon 23 of 25 mm banden op kunnen. Met een maximum rijdersgewicht van 130 kg zit ik zelfs boven de specs van de fabrikant. Met exact gelijke spaakspanning lijden onderdelen zoveel minder. Ook voor deze wielen geldt gewoon de 100 retour als u binnen 2 jaar een spaak breekt.
Dit zijn semi racewielen omdat deze beter met iets bredere banden (28mm of breder) gereden kunnen worden, wat bij zware rijders eerder beter is dan minder. Met een uit ervaring minimum maximum rijdersgewicht van 150 kg. Ik noem het een minimum maximum rijdersgewicht omdat het puur uit ervaring komt wanneer ik geen problemen met de wielen krijgt. Dus de 150kg is waarschijnlijk niet eens het maximum, maar ik wil geen problemen met wielen. Dus liever safe dan over het randje. En van de grootste geheimen is een zeer gelijke spaakspanning omdat dan alle onderdelen veel minder belast worden. Ook voor deze wielen geldt gewoon de 100 retour als u binnen 2 jaar een spaak breekt.
Hierboven een foto van een achterwiel van een gewone vaderfiets die elke dag 2 redelijke zware kinderen door de stad naar school brengt. Samen meer dan 150 kg. Bijna maandelijks brak er een spaak. Fiets naar de fietsenmaker en richten en zelfs een aantal keer van een volledig nieuwe en zwaardere velg voorzien. Het bleef problemen geven.

De fietseigennaar, Evert en overbuurman  van mij,vroeg uiteindelijk aan mij of ik het eens wilde proberen te maken. Gebruik makend van dezelfde naaf en dezelfde velg maar wel met nieuwe DT Alpine 3 spaken en heel veel opvulringen en het nodige geduld werd het een goed wiel waar hij nu bijna 2 jaar later nog steeds probleemloos op rondrijdt.