Doorzoek site:
VOLG ONS OP FACEBOOK:

Facebook

Home > Wielen > 28" disc (racefiets) > velg
28" disc velgen

DT
DT heeft gelaste en "gesleefde" velgen. Een gelaste versie is duurder dan een versie met intern verbindingsstuk. Gewoonlijk is een gelaste velg het meest rond maar de DT R460disc velg is daar een zeer positieve uitzondering op. Hij is wat goedkoper doordat het dure lassen ontbreekt, maar hij is even rond als de DT RR411 en DT RR511 die zijn gelast. Ik werk gewoonlijk niet graag met niet gelaste velgen omdat bij de verbinding altijd een flink hoogte- en zijslag zit. Met de DT 460, DT 411 en DT 511 velg krijg je altijd wielen met een zeer gelijke spaakspanning wat het belangrijkste is voor een goed gespaakt, en dus duurzaam, wiel.


DT R460db: goed en redelijk goedkoop.

DT R500db: iets breder en ook redelijk goedkoop

DT RR411db, asymmetrisch

DT RR421db, net iets stijver dan de 411 en iets breder

DT RR511db: 30mm hoog

DT RR521db: 32mm hoog. Zeer goed

Goede carbon velgen
Deze lichte velgen zijn na een jaar onderzoek goed genoeg bevonden. Deze carbon velgen zijn glanzend afgewerkt. De glans komt door de epoxy die als laatste beschermingslaag over de velgen wordt gedaan. Niet alleen mooier maar ook beter omdat je niet wilt dat de velg wordt beschadigd door een steen of iets dergelijks. Deze carbon velgen zijn OCR: Off Center Rim, waarbij de spaakgaten uit het midden staan waardoor de spaakspanning van de linker- en rechterspaken meer gelijk aan elkaar worden. Dit geeft beter op kracht gebalanceerde wielen.


Licht en laag

Hoog en stijf

De redelijk hoge racecisc velg van Velocity: Aileron

Velocity USA
Deze velg van het Amerikaanse Velocity is een zeer mooie ronde velg. Lekker hoog en goed stijf. De Velocity Aileron ziet er goed uit. Verkrijgbaar in 28 en 32 gaats. Maar over het algemeen raad ik 32 gaats aan omdat je bij meer spaken lichtere spaken kun nemen en uiteindelijk lichter en stijver uitkomt.





Stans Notubes ZTR racefiets disc velgen
De velgen van Notubes gebruik ik al veelvuldig sinds eind 2005. Op een enkele scheur na nooit problemen mee gehad. (de scheuren waren voornamelijk bij de lichtste Olympic velgen en lichtste Alpha 340 die ze speciaal voor mij uitzochten in Amerika, en een enkele lakscheur bij witte velgen). Allemaal zijn het zeer mooie ronde velgen waarbij de las nauwelijks zorgt voor een oneffenheid. Met deze velgen werk ik graag omdat er een zeer gelijke spaakspanning mee te krijgen is.